Żeglowanie urozmaiconym, malowniczym szlakiem Mazurskich Jezior.

4 czerwca 2018

Żeglować można w każdym wieku, o czym przekonaliśmy się przebywając na kilkudniowym, malowniczym rejsie, po akwenie Wielkich Mazurskich Jezior z grupą przyjaciół.

Rzucamy cumy i odpływamy.

Jako „nieopierzony wilk jeziorny” dostąpiłam zaszczytu sterowania jachtem, płynąc przez jeziora Dargin i Kisajno szlakiem żeglugowym Giżycko-Wegorzewo oznaczonym widocznymi bojami w zielonym i czerwonym kolorze. Po kilkugodzinnym pływaniu, wygłodzeni  obraliśmy cel na restaurację Dom Perkun, rozpościerający się nad wschodnim brzegu jeziora Kisajno we wsi Pierkunowo. Posileni pysznymi potrawami, opartymi na lokalnych produktach, oddaliśmy się błogiemu wypoczynkowi na plaży. Nasze zainteresowanie wzbudził smaczny napój „Bziczka”, serwowany w menu restauracji z soku bzu i cytryny.

Błogi odpoczynek w Zatoce Perkunowskiej.

Sztynort.

Posileni, wypoczęci przy pięknej słonecznej pogodzie, powoli zbliżamy się do naszej bazy położonej w porcie jachtowym Tiga Yacht&Marina na Jeziorze Sztynorckim, mijając na silniku uroczy przesmyk, płytki na 1,2 m kanał by zacumować w docelowym urokliwym porcie.

Nasza keja, jedna z kilkunastu, wyposażone w ujęcia wody pitnej, prąd, sanitariaty, miejsca cumowania dla kilkuset jachtów.

W Sztynorckiej marinie panuje bardzo fajny żeglarski klimat. Odbywają się cykliczne szanty żeglarskie z najlepszymi zespołami szantowymi w Popsce, co wieczór przy kei spotykaliśmy gitarzystów, zespoły muzyczne śpiewające szanty oraz kaczą rodzinkę.

Pensjonat Sztynort, Tawerna Zęza emanująca klimatem wyposażenia, starego żaglowca, stanowią zaplecze gastronomiczne w Porcie. Tawerna Zęza min.proponuje włoską pizzę z pieca i bardzo smaczne piwo śliwkowe:)

Ekomarina w Giżycku.

W jednym z kolejnych dni obraliśmy kurs na Ekomarinę w Giżycku, położoną między jeziorami Kisajno i Niegocin. Nowoczesna Ekomarina liczy 140 stanowisk, dla jednostek pływających, sanitariaty na 412 m2. Wzdłuż linii brzegowej portu rozciąga się  kąpielisko, pływalnia. Od kilkunastu lat w porcie pasażerskim i jachtowym w Giżycku odbywają się regaty żeglarskie.

Wygodna pozycja na kei w Ekomarinie sprzyja relaksacji 🙂

Pogoda dosłownie rozpieszczała nas swoimi ciepłymi z wysokimi temperaturami, słonecznymi wdziękami. Pływaliśmy, żeglowaliśmy po jeziorach w komfortowych atmosferycznych warunkach.

Otaczająca nas czysta woda, błękit nieba, lasy, dzika natura wciąż zapraszała do biwakowania. W końcu Kapitan zasugerował ognisko z kiełbaskami na polanie w Pieczarkach. Cumując jachty przy nabrzeżu udało nam się zastać rozpalone ognisko przez biwakującą rodzinkę nieopodal naszego miejsca. Załoga jachtu ogarnia cumowanie jachtu do drzewa, reszta członków załogi podpieka kiełbaski na ognisku. Było smakowicie 🙂

Powrót, zadumanie.

Wieczorem, koncert znanego zespołu szantowego Mietek Folk.

Wspaniały wieczór szantowy.

Żeglarstwo pozytywnie wpływa na nasze zdrowie:

• Po całym dniu przebywania na wodzie, dotleniamy się polepszając wydolność sercowo-naczyniową
  • Zmniejszamy ryzyka zawału serca
  • Polepszamy zdolności komunikacyjne
  • Odprężamy się wyciszamy
  • Ogarnia nas uczucie relaksu i poczucia szczęścia
  • Poczucie przestrzeni
  • Uczy pokory wobec natury
  • Wzmacnia psychikę

Żeby nie było za słodko, wieczorem komary tną niemiłosiernie. Warto zaopatrzyć się w bezpieczne, skuteczne preparaty odstraszające te nielubiane owady.

Mazury, cudowny, klimatyczny region dla miłośników cudownej natury obdarzonej w bujne lasy, dużą ilość jezior, faunę i florę oraz unikalne krajobrazy zapychające dech w piersiach. Zachwycałam się drogami porośniętymi bogactwem różnorodnych drzew tworzących niesamowite, zielone, tajemnicze niekończące się tunele.

Gdy przejeżdżaliśmy samochodem przez okoliczne wioseczki, wioski, zauważyłam bardzo dużą ilość bocianich gniazd na słupach energetycznych, zwłaszcza w miejscowości Rodnowo w bocianich gniazdach wykluły się małe pisklęta. Podobno bociany przynoszą szczęście 🙂

Po latach odkrywam Mazury na nowo, nie spodziewałam się znaleźć ustronne, sielskie, urocze, zaciszne zakątki w tej jakże malowniczej Krainie Wielkich Jezior.

Łapiemy zatem wiatr w żagle. Ahoj !